Thursday, April 24, 2008

Rumah Anak Yatim - ASDAF


Pagi ini, kami Muslim Aid Asia bersama beberapa insan pemurah melawat Rumah Anak Yatim ASDAF di Bukit Persekutuan. Rakan2 lama bos saya munyumbang barang berbentuk toiletries untuk anak2 yatim ini. Pihak Muslim Aid Asia pula menyumbang daging2 qurban dalam tin, buku2 sekolah dan pakaian kepada mereka.

bersama sebahagian anak2 yatim

Anak2 yatim di sini majoritinya terdiri daripada orang asli yang ibu bapanya baru sahaja memeluk agama Islam. Ramai anak2 yatim ini datang dari Cameron Highland, Sg Siput dan Kuala Lipis.
di dewan makan

Terdapat lebih kurang 60 anak2 yatim, berumur dari 8 tahun hingga 17 tahun. 6 orang sepenuh masa bekerja untuk menjaga kebajikan anak2 yatim ini.

di dorm mereka

anak yg sedang tidur

mereka yang telah menyumbang

Menurut pengetua di sini, Ustaz Hasmadi, kebanyakan anak2 yatim ini mempunyai keyakinan diri yang rendah, salah satu sebabnya mereka tiada ibu bapa, dan sebab keduanya mereka dari orang asli. InsyaAllah bulan depan pihak Muslim Aid Asia akan merancang untuk mengadakan kem motivasi untuk anak2 yatim ini. Pada yang ingin menyumbang tenaga atau wang, boleh hubungi Muslim Aid Asia di 03-2288 1996. Dan pada yang ingin menyumbang kepada Rumah Anak Yatim ASDAF ini, boleh hubungi pengetuanya di 013-6764193

-Muhammad-


No comments: